Vragen of advies? 033 - 46 91 223

Installatiehandleiding voor de Musical Series, Tour de France claxon

Waarschuwing.

  • Voordat met de montage begonnen wordt, moeten de accu aansluitingen losgehaald worden. Haal eerst de massa (-) aansluiting los en daarna pas de plus (+) aansluiting. Zo wordt de kans op kortsluiting geminimaliseerd. Zorg ervoor dat de kabels niet per ongeluk tegen de accupolen terugveren. Een dubbelgevouwen handdoek er tussen voldoet prima.

 
Algemene aanwijzingen.

  • Gebruik voor het aansluiten van de claxon draad van minimaal 2,5 mm2.
  • Maak gebruik van passende, geïsoleerde schuifstekers (faston stekers) en klemmetjes. Klem deze op de draad vast met daarvoor bedoeld gereedschap. De stekers moeten zo vast zitten dat zij met de hand niet meer van de draad getrokken kunnen worden.

     

 

  • Zorg ervoor dat de draden niet mechanisch beschadigd kunnen worden. Zet ze goed vast met bindbandjes. Besteed extra aandacht op plaatsen waar ze eventueel in contact kunnen komen met scherpe delen van het frame.
  • Maak in alle gevallen gebruik van het bijgeleverde relais. De claxon trekt 18 Ampère. Een standaard claxonschakelaar kan deze grote stroom niet verwerken en zal na korte tijd doorbranden.
  • Plaats het relais met de contacten omlaag op een plek waar water en vuil zo min mogelijk invloed hebben.
  • Omwikkel aftakklemmen na montage bij voorkeur met isolatietape. Vocht heeft dan minder invloed.
  • In de montagehandleiding wordt met gekleurde draden gewerkt. Je mag natuurlijk best allemaal zwarte draden gebruiken, alleen moet je dan even beter opletten.


Montage van de claxon.

  • Verwijder de oude claxon.
  • Monteer de luchthoorns horizontaal of met de opening iets omlaag.
  • Zoek een plaats voor de compressor in de directe omgeving van de luchthoorns. Monteer de compressor zoveel mogelijk rechtop. Plaats de compressor op een plek waar water en vuil zo min mogelijk invloed hebben.
  • Verbind de luchthoorns d.m.v. de bijgeleverde slangen met de compressor. Hou de slangen kort en voorkom scherpe bochten. Maak de verbindingen volgens de aanwijzingen op de doos; let op de kleurcodes.
  • Let op dat de onderdelen niet te dicht bij hete objecten, zoals de radiator, geplaatst worden.

 

Elektrische aansluiting.

Stap 1. Zoek een plaats om het relais te monteren. De plaats van de oude claxon kan prima zijn, zolang het relais maar niet door water en opspattend vuil beschadigd kan raken.

Stap 2. Zoek een plaats om de schakelaar te plaatsen.

Stap 3. Haal 1 van de twee draden van de oude claxon los en verbind deze met de “common” aansluiting van de schakelaar. De plaats van de aansluiting verschilt per schakelaar, afhankelijk van het meegeleverde merk en type. Als de draad op de verkeerde aansluiting van de schakelaar wordt aangesloten gaat er niets kapot, alleen werkt de schakelaar dan niet. Je kunt dat later eenvoudig herstellen.

Stap 4. Trek een (zwarte) draad van de schakelaar naar de vrijgekomen aansluiting van de oude claxon. De draad aan beide zijden afwerken met faston-vrouwtjes.

Stap 5. Trek een (zwarte) draad tussen de schakelaar en aansluiting 86 van het relais. Aan beide zijden een faston-vrouwtje klemmen.

Stap 6. Tak met behulp van een aftakblokje de andere draad af die naar de oude claxon gaat en verbind deze met aansluiting 85 van het relais.
Opmerking: Heeft de oude claxon maar 1 aansluitdraad, dan gebruikt hij het frame als massa. Maak dan een kort stukje draad met een faston-vrouwtje aan 1 zijde en een faston-oogje aan de andere zijde. Schuif het faston-vrouwtje op aansluiting 85 van het relais. Schroef het faston-oogje vast op een plek op het frame (massa). Dit kan soms onder het boutje waarmee het relais vastgezet is. Gebruik een kartelringetje om een goed elektrisch contact te waarborgen.

Stap 7. Trek een (zwarte) draad van de min (-) van de compressor naar een geschikt massapunt. Bij voorkeur is dit de massa (-) aansluiting van de accu. Klem aan de accuzijde een faston-oogje en aan het andere uiteinde van de draad een faston-vrouwtje.

Stap 8. Trek een (rode) draad van de plus (+) aansluiting van de compressor naar aansluiting 87 van het relais. De draad aan beide zijden afwerken met faston-vrouwtjes.

Stap 9. Trek een (rode) draad van aansluiting 30 van het relais naar een plaats vlak bij de plus (+) aansluiting van de accu. Werk beide zijden af met een faston-vrouwtje.

Stap 10. Sluit aan de accuzijde de draad aan op de zekeringhouder van de zwevende zekering. De zekeringhouder kun je bijvoorbeeld met dubbelzijdige tape tegen de zijkant van de accu plakken. Plaats een 25A zekering in de zekeringhouder.

Stap 11. Trek een (rode) draad tussen de plus (+) zijde van de accu en de zwevende zekering. Zorg ervoor dat deze draad zo kort mogelijk en mechanisch goed beschermd is. Klem aan de zekeringkant een faston-vrouwtje en aan de accuzijde een faston-oogje.

Stap 12. Sluit nu de accu, inclusief de nieuwe draden, weer aan. Veilig is om eerst de plus (+) en pas daarna de massa (-) zijde aan te sluiten. Plaats eventuele beschermkapjes die over de accupolen horen weer terug.

Stap 13. Nu kan de sleutel in het contactslot omgedraaid worden en de claxon schakelaar worden ingedrukt. Als alles goed is hoor je of de oude claxon, of de nieuwe claxon.

Stap 14. Schakel de schakelaar om. Druk nogmaals op de claxonschakelaar. Als het goed is hoor je nu de andere claxon. Mocht dit niet zo zijn of het blijft in een van de twee gevallen stil, dan zijn de draden op de schakelaar verkeerd aangesloten. Volg dan de onderstaande procedure:

  • Als je tijdens de test hierboven alleen de oude claxon hoorde en in de andere stand van de schakelaar niets, verwissel dan de draad die uit de oude bedrading komt met die welke naar de oude claxon gaat.
  • Als je tijdens de test hierboven alleen de nieuwe claxon hoorde en in de andere stand van de schakelaar niets, verwissel dan de draad die uit de oude bedrading komt met die welke naar de nieuwe claxon gaat.
  • Nu moet de schakelaar goed werken. In de ene stand de oude claxon en in de andere stand de nieuwe. Werkt één van de twee nog niet goed, dan is er iets anders aan de hand en moet je de bedrading en de aansluitingen nog eens goed nalopen. Een veel gemaakte fout is dat de draden aan de onderzijde van de compressor verwisseld zijn. Dit kun je herkennen doordat de claxon alleen wat gehijg laat horen.

     

  Montageschema